Wednesday, July 27, 2011

Simpan darah tali pusat??

Flash back :
Sebelum kita nk cerita pasal tali pusat ni meh kita flash back apa dah jadi ngan aku selepas check up aritu smpai la ke hari ni.

after balik dr check up aritu terasa sgt2 letih n ngantuk sampai aku tido. pastu bawah perut rasa sangat sakit. aku pk mybe sbb aku byk sgt berjalan sbb park kereta jauh2 sgt. but bkn bejalan tu bgus ke?? senang nk besalin nnti. well think positif. smpai ke malam sakit tu bertambah2 perit smpai aku terpaksa call mak yg tgh kursus. mak aku pun terus la call makcik esah bekas misi besalin spital cum bidan klinik kesihatan dtg umah check perut aku.

lepas aku da citer2 suma dia pun pegang perut aku. fuh mcm kene karen je perut aku terus merenyut2 sakit. macik esah kata aku dh ada contraction n perot aku sangat2 keras. dia suh aku g check. aku yg sememangnya jenis malas nk g check wat lengah2 la tny soklan2 bodo yg tak masuk akal. last2 makcik esah suh jgk aku g mlm tu jgk ke spital. adehh... kelam kabut jgk la time tu. so kitorg pun pg la spital kpj jam plak dh tgh2 mlm ni. takkan aku da nk kene beranak dah ni. terus je kene masuk ke labor room utk check contraction mcm mana. time ni la plak baby sgt2 aktif berguling2 kat perot. aduhhh apa masalah aku ni.

yg aku dgr nurse2 tu dok ckp kod2 apa tah yg aku tk paham. aku kene cucuk kat tangan ubat antibiotik, n kene cucuk kat punggung ubat matangkan paru2 baby. dia kata incase klu baby kene deliver awal... mak aaiii... sabo baby... gedebak gedebuk aku kene masuk wad. dlm kul 2 cm tu doktor nazri dtg tgk aku. first dia nk sah kan jenis air yg keluar siang smlm tu, n dia nk check skali darah aku...

masa dia nk amik sample air tu... mak aii seksa nyer rasa. seperti biasa aku kene baring n bukak kaki cm dulu2 tu. pastu dia nk masukkan besi yg cm kepala itik tu. aiseh lama dah aku tk kene rodok ngan benda tu aku pun dah lupa mcm mana nk kontrol diri. dr suh tarik napas dalam2 n lembutkan kaki. sbb dh lama sgt aku pun panik balik aaaa. kejung kaki aku n jenuh aku tarik napas tp terasa sakit jgk benda tu masuk... eiiii... terasa benda tu tersekang je kat bwh tu. pastu doktor mcm masukkan apa tah tp cm de terasa benda tu halus n mcm tajam2 je sbb aku terasa skit pedih2. pastu doktor suh aku batuk. jenuh aku buat2 batuk nk keluarkan air tu. smpai kali yg dekat 10-byk-kali aaa jgk bru doktor puas ati. settle! n kene amik darah plak... terkengkang2 aku balik bilik wad...

result nyer aku kene infection. cuma doktor nk tau jenis infection n kompom air ketuban aku jugak makin sikit. sama de ada leaking ke tk hanya doktor je yg tau sbb doktor tk nk aku risau... so aku end up warded 4 days, n balik with another pile of meds... yulks!

ok la back tu our main story : tali pusat baby...

di sebabkan doktor kata aku mungkin kene deliver awal sebab air ketuban aku kurang maka kitorg pun start la survey secara proaktif nya tentang darah tali pusat ni.

darah tali pusat ni rata2 yang aku baca n dgr dr penerangan dorg adalah darah yang dalam tali pusat tu yg dorg amik masa lepas je baby lahir. masa doktor nk potong tali pusat tu dia sepit2 kn tapi pusat tu pastu dia pun cucuk la jarum kat tali pusat tu ke bag yg dorg kasi.

prosedur nyer tk lama n tak sakit utk baby n mommy. sementara nk tunggu uri tu turun darah pun dh berjaya di kutip. selesai la tugas doktor tu n bag tu dorg akan anto ke lab untuk di test.

darah ni guna nya nnti sekiranya berlaku sebarang penyakit kritikal yang memerlukan darah contoh mcm leukimia ke hapa ke bleh la di jadikan alternatif bantuan kepada baby (100%), atau parent (50%) atau adik beradik (75%).

bkn la nk mengharap sakit tu dtg cuma skrg ni mcm2 sakit ada. n penawar pun dh mcm2 sgt smpai ada jgk dgr2 dorg guna dr sumber babi.. huh nauzubillah. so kita cuma buat langkah2 keselamatan memandangkan baby ni agak pre-mature jgk la nnti keluar so kene la stand by.

so after dh baca from byk2 research aku short list kn 2 kompeni yg buat benda ni berdasarkan dari kerajinan dorg ni mencarik customer i.e menaburkan phamplet (tu bleh kira rajin ke haha). yang paling rajin stakat ni aku jumpa stemlife. phamplet kaler merah de gambo baby n kupu2 tu. klu kat kpj tu mmg rajin la dorg tu dtg carik kastemer n tabur2 kertas kat parent2-to-be mcm aku.

after dh request for sales person, ade la minah ni nama wani called citer2 la pasal product dorg ni la... blablabla sedikit sebyk mcm yg aku citer tu last2 aku tny pasal price dia...
enroll : RM 2250 (bleh bayar lumpsum bleh bayo secara installment)
nampak mcm murah but, dia ada satu lagi payment yearly each baby's birthday;
yearly : RM 250 X (berapa tahun kita nk dia simpan)
kebanyakan nyer dlm 20-21 thn simpan la sebab lepas 20 tu baby mungkin dah cukup dewasa untuk support darah dia sendiri. so do the math :
= enroll + (yearly x 21)
= 2250 + (250 x 21)
= 2250 + 5250
= RM 7500 (TOTAL PAY)
berpeloh jgk ketiak tgk figure ni... tp sebab dia secara ansuran so tk nmpak sgt la beban nyer kan kan kan...

satu lg kompani baru yg tk la rajin sgt la but still aku jumpa brochure dia kat KPJ nama cellsave. brochure dia kaler ijo pastu ade gambo kartun2. dia cuma tulis dlm eng atau bahasa cina. mungkin sbb target dia org2 cina kot. yg ni aku tk de la xcited sgt pun cuma penah la terbaca kat blog pasal dorg ni. so utk more stori aku pun suh la dia dtg umah bebel kat aku. amoi tu nama cassandra.

overall explaination dia menarik n agak complete la cuma ade few things yg aku terlupa nk tanya nnti mlm aku call dia balik hehee.. lepas dia dah bebel2 pasal benda ni dia pun cm agak respect la dengan budaya org melayu yg menanam uri after dah deliver tu. mungkin dorg ni dh kene training ni hehehe. wlupun dia cina but tk susah la nk sembang ngan dia pasal benda ni. dia pun agak supportive klu kita ada soklan2 atau wat muka2 blur mcm aku ni (aku mmg suka wat muka blur bila tiap kali nk kene kuar duit yg byk hehehe).

sampai la masa aku tanya pricing dorg...
payment : RM 4700... again RM 4700!!!! haaa!!!! terkejut tk korg??? hahahaha
aku pun terkejut jgk mcm korg. awat banyak sangat!
terms payment : lumpsum / installment 0% interest selama sthn
so aku pun tny la mcm2 smpai la dia explain...
TOTAL PAYMENT : RM 4700 cover dr amik smpai umur baby 21 tahun! no yearly payment.
so kalau rasa tk leh bayo segedebuk 4700 bleh bayo la bln2 dlm 390++ x 12 la lebih kurg.. fuh! no other calculation apa2 suma... tekejut aku mula2 tu. and di sbbkan dia kata skrg ni masih ada promotion dia kata dpt stroller baby jenama combi yg berharga dlm RM 1099. aku mcm penah tertgk je. lantak la kan memandangkan aku pun mmg tk beli lg. if nk beli pun klu dlm 1099 mmg aku tk beli la kot hahahaa mahal nak mampus.

so aku pun masih lg dlm berfikir2 lg ni mana satu nk subscribe. so klu korg, korg akan amik yg mana?? hehehe tepuk dada tanya la hati eh iman eh jgn lupa tanya poket skali hahahahahaha...

No comments:

Post a Comment