Monday, November 1, 2010

Monday blues

Last Friday, morning after lepas hantar Anis pg hospital Shah Alam Sek 7 appointment gigi kitorang terus pg hospital besar Klang tengok perkembangan Wan (Nenek belah mak).

Berdasarkan previous report, memang positive ada ketumbuhan dalam breast Wan aku. Masa tu saiz dia dalam 5 cm. Cuma masa tu dia tak boleh nak confirm kan sama ada ketumbuhan tu cancer ke tk. So today was suppose to be the day report tissue test tu keluar. Itu yang kitorang nak pergi amik test report.

Sampai kat sana kitorg tercari-cari Wan aku yang datang dari pg dengan kakak sepupu aku. Biasa la kalau nk guna henphone dalam spital kan mcm limited skit. Last-last kitorg redah sendiri lepas tanya dengan misi yang ada kat kaunter depan tu. Elok-elok kitorang sampai kat area menunggu rawatan tu, kitorang pun nampak akak sepupu aku tu tengah tunggu nombor giliran.

Di pendekkan cerita, giliran Wan aku sampai, mak aku masuk dengan Wan jumpa doktor and doktor pun sahkan report the cyst is cancerous. Aku tak de perasaan sangat kot masa tu. Tak tau apa emosi yang aku patut tunjukkan masa tu. Tapi aku diam je la. And my mom pimpin Wan ke bilik x-ray untuk tengok perkembangan ketumbuhan tu. I'm not so sure tp dari yang aku dengar, ketumbuhan tu dah membesar dari 5cm ari tu dah ke 9cm. Very active within months mybe. And doktor pun setkan Monday as meeting day with all my mom's siblings. Dorang nak bincang pasal rawatan yang perlu untuk Wan.

Berdasarkan dengan usia Wan yang sudah lebih 80 tahun, kimo is not a good solution. So not very recommended sebab Wan tak akan mampu bertahan. There only 2 ways of dealing with the cancer. Satu dengan cara makan ubat. Tapi hanya ubat sahaja mampu ke membuang semua cancer sel? doctor say NO. Another option - operation. But the question is, mampu ke Wan bertahan dengan operation sbb dengan usia Wan macam ni bius agak susah nak bertindak balas.

So my mom attend the meeting. After few pros and cons, the doctor proceed with operation. Wan will be admitted on 16 Nov, fasting on 17 Nov and the surgery on 18 Nov which was my birthday. OOhhh... sigh

The surgery actually suppose to be next year, but after review how active the cell is, the doctor suruh awal kan surgery tu and skip few patients yang dalam queue. Macam suspend je. I'm not so sure sangat macam mana cerita sebenarnyer sebab aku pun dengar-dengar dari mak aku through phone. So mak cuma cerita isi penting-penting je la.

Latest I heard, dorang maybe akan buat kenduri sedikit sekali dengan bacaan Yassin untuk Wan pada hari Deepavali tu nanti. And aku macam tk boleh nk join sebab Hubby dah plan nak balik Melaka. Apa pun subject to change. Lagi pun kitorang pun dah lama sangat tak balik Melaka.

Apa-apa pun, aku dari sini hanya mampu berdoa semoga semua nya selamat untuk Wan dan untuk semua esp aku jugak yang bakal menghadapi surgery aku sendiri. Sebab tu la aku pun tk de perasaan sangat nk respond macam mana. Sebab aku pun ada penyakit aku sendiri yang mana tak semua orang tahu macam mana aku terpaksa hadapi nyer setiap hari...

No comments:

Post a Comment