Tuesday, December 21, 2010

21 December - Another visit on day 8 cycle

Kalender sudah di update!
Clomid last day semalam, aku dan hari ke 8 menses.
Mood today : suspend

Di sebabkan semalam Nurse kat Putra Med Center dah call pasal appoiment, so kitorang pun bergerak awal. Sebab Nurse tu suruh datang pukul 6.30 ptg. Kitorang sampai lebih kurang pukul 7 lebih. Maklumlah hari bekerja jalan sesak giler dengan orang suma nak balik kerja.

Well akhirnya kitorg sampai jugak ke hospital. Dengan perasaan masih suspend sebab tk dapat bayangkan apa dia akan buat dekat aku, aku tenang kan jiwa dengan dengan bacaan Quran. Kaki tangan suma dan sejuk. Aku pun diam tak banyak berbual dengan Hubby macam selalu. Dia cuba jugak buat lawak tapi aku diam je.

Perancangan awal sepatut nya aku kene amik blood test lagi hari ni. tapi sebab kan aku dah period awal dari yg sepatut nyer, aku dah start dengan clomid lebih awal. And today sepatut nya aku kene menjalani ultrasound. mcm normal procedur. Mesin yang besar dengan screen hitam putih yang boleh display badan kita dengan gelombang bunyi. Kalau untuk orang yang mengandung alat ini di gunakan untuk melihat keadaan bayi. untuk aku yang belum mengandung, alat ini di gunakan untuk melihat keadaan rahim aku, cyst aku segala organ-organ lain dalam badan aku. Masa tu tak rasa suspend sangat. Sebab alat yang digunakan tu besar dan hanya akan di golek-golek atas perot je.
Ni mesin ultrasound tapi jenis yang kecik and mobile
please notice dia ade 3 jenis scanner

Kalau tak silap few weeks ago aku tengok movie tajuk dia "The Backup Plan" starring J-lo. masa tu J-lo nk buat check up pregnancy dia yang baru few weeks. Doktor tu ada cakap something like this "because the baby is to small, we cannot do the normal ultrasound so we need to look inside the vagina" gulp!

In my mind aku dah terbayang macam-macam dah. Because the egg (ovum) is too small how can we see through the normal ultrasound. And aku dah terbayang the rod yang dalam cerita "The Backup Plan" which dia masukkan and keluarkan and dia tayang-tayang dalam cerita tu... huh there's some blood on it. Apa pun nasihat aku kepada kawan-kawan yang kat luar tu, be prepare. make sure you came clean n smells good. and dont forget to shave haha!

So setelah beberapa lama menunggu, giliran aku pun sampai. Even hari Selasa malam pun masih ada ramai patients. Ramai jugak yang suka jumpa Dr Nazri ni ek.

Masuk je bilik doktor, dia tanya dah habis ke ubat clomid tu. Aku cakap dah. Berapa biji? 2 biji sehari for 6 days. So dia pun cakap dengan nurse suruh bawak aku pg bilik ultrasound. Sebelum tu... dia tanya aku pernah scan melalui bawah tak? Aku cakap tk pernah.
Scanner ni la yang di gunakan untuk scan melalui bawah

Nurse suruh aku bukak seluar n salin kain. Dia suruh aku baring dan bantal di letakkan bawah punggung aku, kaki bengkok lutut di atas. Arrgghh... Transvaginal Ultrasound! sama macam cerita The Backup Plan. OMG! Aku ikut je semua arahan nurse and lepas tu doktor datang. Maybe sebab aku tk pernah buat T.U sebelum ni, doktor sangat-sangat membantu. dia bagi arahan dengan jelas dan sabar. Tarik nafas panjang-panjang dalam-dalam. lepas. tenang. lembutkan kaki. Tarik nafas lagi dalam-dalam...

Haa... tu dah nampak dah.

Doktor : Nampak tak bulat-bulat hitam tu?
Hubby : hmm... yang gelap tu?
Doktor : yang bulat tu la telor. ukuran dalam 11mm. Ada banyak yea. Sebelah sini ada lagi dalam 12mm

aku dah tak boleh bercakap dah sebab terasa benda tu golek-golek kat dalam. Pedih skit. Aku cuma tengok screen je.

Doktor : ok itu sebelah kanan, kita tengok sebelah kiri plak. nampak ada bulat-bulat hitam tu. Ada telor jugak.

Bila dah tengok telor-telor tu dah rasa half way release dah. Lega part tu. Doktor kata saiz aku ok and good untuk day 8. And again... tarik nafas panjang-panjang dalam-dalam... lepas... tarik nafas... and dah settle.

Doktor pun keluar dengan Hubby. Keluar je dari bilik tu nampak muka doktor ceria. Aku pun jadi ceria jugak la. So doktor kata dia nk monitor lagi telor aku. so on the 24th dia suruh kitorg jumpa dia lagi. Tapi bukan dekat sini. Dekat KPJ Shah Alam. Sebab dia pun kerja sana selang-selang.

Akan datang ni pun sama jugak T.U untuk tengok saiz telor and tengok kematangan telor. Telor yang matang lebih kurang saiz >1.8cm dan hari telor tu mencapai matang adalah lebih kurang hari ke 14 menses bergantung kepada cycle masing-masing. Sekiranya on the 24th nanti telor aku dah cukup matang doktor akan pecah kan telor tu untuk bagi telor tu keluar. And lepas tu procedure lain plak.
Yang atas tu sebelah kanan - ada nampak doktor marker kan saiz dia 1.27 cm
yang bawah untuk sebelah kiri. bulat-bulat gelap tu telor-telor yang banyak


Info :
Transvaginal ultrasound is a type of pelvic ultrasound. It is used to look at a woman's reproductive organs, including the uterus, ovaries, cervix, and vagina. Transvaginal means across or through the vagina.

How the Test is Performed
You will lie down on a table with your knees bent and feet in holders called stirrups. The health care provider will place a probe, called a transducer, into the vagina. The probe is covered with a condom and a gel. The probe sends out sound waves, which reflect off body structures. A computer receives these waves and uses them to create a picture. The doctor can immediately see the picture on a nearby TV monitor.

The health care provider will move the probe within the area to see the pelvic organs. This test can be used during pregnancy.

In some cases, a special transvaginal ultrasound method called saline infusion sonography (SIS), also called sonohysterography or hysterosonography, may be needed to more clearly view the uterus.

This test requires saline (sterile salt water) to be placed into the uterus before the ultrasound. The saline helps outline any abnormal masses, so the doctor can get a better idea of their size.

SIS is not done on pregnant women.

How to Prepare for the Test
You will be asked to undress, usually from the waist down. A transvaginal ultrasound is done with your bladder empty or partially filled.

How the Test Will Feel
The test is usually painless, although some women may have mild discomfort from the pressure of the probe. Only a small part of the probe is placed into the vagina.

Risks
There are no known harmful effects of transvaginal ultrasound on humans.

Unlike traditional x-rays, there is no radiation exposure with this test.

Alternative Names
Endovaginal ultrasound; Ultrasound - transvaginal; Sonohysterography; Hysterosonography; Saline infusion sonography; SIS

No comments:

Post a Comment