Friday, December 31, 2010

Cake day!

Mood : Happy

Semalam tk de la lewat sangat aku baking. Aku start baking dalam pukul 6 petang. Pukul 11 dah masukkan kek yang last dalam oven. Sebelum ni ada adik aku tolong buat sama-sama. Tapi kali ni aku kene buat sorang-sorang. Bila kene buat sorang-sorang mula la terasa malas je hehehe.. suma nyer nk shortcut je. wakakaka.

Tapi untuk kek kali ni aku cuba buat perubahan skit. Untuk kek lapisan bawah aku taburkan oreo dalam kek. Konon-konon nk macam ala-ala secret recipe la konon. tapi Secret recipe oreo nyer beso2 tapi aku letak cebisan-cebisan oreo yang dah di blend dalam tu. Jadi la. Ni percubaan pertama. Sedap ke tidak aku tatau sebab bukan aku yang rasa.

Patut nyer perancangan awal aku cuma kene buat kek untuk Dee je, tapi pastu last menet Kak Ina plak nk tempah jugak. Seb bek sama flavour. Tak de la pening aku nk buat len2 flavour. Modal pun kurang la hehehe. So sebab tu jugak la aku terhegeh-heget menyiapkan kek tu sorang-sorang sampai kul 11 malam.

Lepas je aku settle kan kek-kek ni terus aku terbongkang tido dengan lena nyer. Penat jugak ek buat sorang-sorang. Bukan apa, kek Keju ni masalah nyer satu la, keje nyer leceh. sekali bancuh suma alat-alat nk kene cuci bersih pastu lap kering baru bleh pakai untuk bancuhan seterus nyer. untuk 2 kek kene buat 4 kali bancuhan. pk je la bape kali aku kene bancuh-basuh-lap... mmg penat skit aaaa.

So pagi-pagi ni aku bangun untuk sapu krim kat kek. Memang selalu nyer pagi waktu untuk aku hias kek sebab time tu sejuk-sejuk suasana hehhe. Sekali terlupa nk keluarkan Whipped Cream aaaa... kene la aku biarkan dia beku dulu dan sementara tu aku siap-siapkan apa-apa yang patut untuk kek. Sambil-sambil tu jugak aku makan breakfast aku - Yong Tau Foo yang tak sempat aku nk makan semalam sebab keletihan.

Mulanya aku mcm teragak2 jugak la nk hias memandangkan aku masih tahap beginner lagi bab hias menghias ni. Kak Maza pun ajar aku melalui Youtube je hehehe apa pun thanks to Kak Maza sebab berkongsi ilmu. So aku pun mula mempraktikan apa yang aku blajar dalam video tersebut. Masa mula-mula tu tk berapa nk jadi, tapi bila kek kedua tu aku dh nmpak mcm dah nk jadi hehehe.. seronok! tiba2 semangat konfiden datang.

Aku siap hias kek kul 9 pagi. tolak tambah masa aku bekpas dulu suma and buat slow-slow maklumla beginner kan hehehe... Lepas tu aku kejut kan hubby bangun nk pegi hantar kek. Aku pun kemas-kemas la dapo apa yang patut. Sekali pg ni hubby bangun-bangun je dia online working plak dengan boss dia.. adehhh dah la org menanti kek ni. Terpaksa la Calling-calling kasi tau mybe lambat skit gerak... haiyaaa! kacau orang punyer program je.
Nampak sedap tk hehehe

1 comment:

  1. mmg la yummy sgt2 aku tgk....ermmm...icing dia tuh ko guna whipping cream semata2 ek? dh lama aku x buat..dulu x silap aku guna whipping cream lam kotak tuh putar bg dia kembng n x jatuh br sapu..tp dh lama sgt aaa...teringin nk buat skang...masa je x de....nk buat spesel sikit utk wafiq....

    ReplyDelete