Wednesday, December 8, 2010

The Awal Muharram - New Year (updated)

CUTI UMUM!!! huagh!! masa untuk bermalas-malas dan bangun lambat... hahahaha konon je. Pagi-pagi lagi mak dah call cakap nak datang lunch kat rumah. Hubby pun apa lagi terus bangun ajak pegi pasar beli barang. Aku plak time-time macam ni la plak ilang idea nk masak apa... blank!

Sambil-sambil bersiap aku masih lg pk nk masak apa... masak simple-simple aje la. Ikan cencaru bakar, asam pedas Melaka, sayo campor. Lagi pun bila lagi aku nk tayang skill masak asam pedas Melaka. Bila lg dorg nk rasa macam mana ropaan asam pedas Melaka.

Sejam jugak aku pusing-using dalam NSK tu carik lauk. Ingatkan asam pedas nk masuk ikan tenggiri tapi ikan tengiri tk de la plak. Manusia punyer la ramai yang beli lauk. Maklum je la Public Holiday. Suma coti... Last2 beli kembong je. Nak masuk ikan pari pun tk de. Ade pari kecik2 tp tukang siang tk de. aku tk reti siang ikan pari wakakakakaka... tapi pari kecik tu klu bakar sedap tu nyum nyum... untuk tambahan kitorg beli kerang. Rebus je sedap...

So menu of the day : Ikan cencaru bakar, asam pedas Melaka ikan kembong, kerang rebus, sayur baby kobis. Niat asal nk buat sayo campo tp bila mak aku dtg dia siang2 sayo dia kata sayo dah banyak... masak kobis je... (sori gambo lauk2 tk sempat nk snap)

tepat pukul 1 mak aku dah sampai. aku tengah siang ikan lg hehhehe. besa la masak sorang-sorang terhegeh2 dengan panik lg. Last dengan mak aku dengan anis kene tolong aku masak. lega! Entah tk perasan pukul baper aku abis masak lepas tu kitorg terus makan... Ooo lupa nk citer kisah penting. Sebenarnya yang buat aku bertambah panik ialah sebab Opah aku yg dari Perak datang untuk pertama kali nye ke rumah aku. tu yang aku glabah tatau nk masak apa suma wakakakakaa...

Lepas je makan aktiviti berlonggok anak beranak. Apa lagi bersembang la... petang skit baru abg aku sampai dari Kajang. sembang lg... masuk petang jamu minum petang : keropok lekor. berlonggok lg... wakakaaka tu je la aktiviti menarik sambil bukak album lama-lama.

Agak-agak pukul 6 macam tu baru kitorg turun pg pool bwk budak-budak mandi. Kalau tk de opah aku dengan aku-aku pun terjun. Tapi sebab opah ade aku layan aaa opah hehehe.



Lepas mandi dia pun tido... leteh main air

Malam lepas mkn malam semua dah beransur balik. Kitorg plak kene sabotaj dengan budak mana tah. campak buah epal busuk depan rumah kitorg. jadi keje mencuci dinding. Kalau aku dapat budak tu mmg aku pijak-pijak tangan dia. kurang hajar sgt buat rumah org mcm tu. Another mystery... another misery...


Sekali rumah kene sabotaj la plak

1 comment:

  1. wahhhh i like the song....tajuk apa sape penyanyi nih...sedap gak lagu...rilek n santai...

    ReplyDelete