Saturday, December 11, 2010

Another Visit To Putra Med

First I want to remind you all that today were my 32nd day of menses cycle. Just to let you know that I'm lil bit late - again! I know that I’m still not preggy as my PMS was turning my world up and down lately. Heavy bloating, sleepiness and fever. [Just to keep track in my menses diary]

Early in the morning, selepas lama berfikir panjang dan berkira-kira, kitorang berjaya juga merancang untuk pg ke hospital Putra semula… di ingatkan perkataan semula. Bukannye apa, sebenarnyer kitorg mcm dah agak putus harapan selepas beberapa kali pergi tapi kitorg masih blur dengan segala planning. So lepas dah beberapa kali berbincang kitorg ingat nk stick to only 1 doctor – iaitu Dr Ratna. Keputusan ni di ambil selepas aku berfikir panjang Dr mana yang boleh buat aku rasa comfortable.

Kitorang sampai ke hospital tu about 10 am. Masuk-masuk je tgk kat chart tu doctor on duty tak ada nama Dr Ratna. OMG! Tengok nama ada Dr Nazri je. Well nak buat macam mana teruskan aje la. Rupanya panjang lg jodoh aku dengan Dr Nazri. Nampak nyer tk de jodoh la aku dengan Dr Ratna. Well if this is the case – we’ll stick to Dr Nazri until further notice. FYI – My gynea now is Dr Nazri from Putra Med Center.

Suppose my queue was not that long. Tapi kene tunggu agak lama jugak sebab Dr tgh tgk-tgk patients dia kat wad. Sebab tu aku slalu dtg tgh hari. Tapi klu dtg tgh hari queue ada dlm 15 org… sempat la kalau nk pg makan tengah hari. Tapi this morning nk pg breakfast pun fikir banyak kali jugak sebab aku org ketiga dlm queue. While waiting, aku sambung mengait to kill the time… ahhh!!! Terasa tenang je jiwa.
Mari membuang masa dengan membuat lapik meja

Dalam 11 lebih cm tu giliran aku jumpa Doctor. Sebenarnya aku tk suka dengan Dr ni. Hubby aku je suka ngan dia. Pada pendapat aku dia ni mcm garang. Hahahaha. FYI aku dah byk sangat pengalaman dengan Dr yang garang ni buat aku mcm phobia nk jumpa dengan doctor. Tabahkanlah hati aku…

After a while dia baca file aku – sebenarnya agak lama. Not a pleasant situation actually. Dia break the ice dengan tanye apa yang Dr Ratna bg tau kat aku. Wooohhh… it was long long long ago… I barely remember anything. Yang aku ingat masa tu last aku jumpa dia, dia Cuma amik darah aku je. Phew!

And dia tnya lagi pasal medication yang aku amik dari Dr Zarul, that im suppose to have another blood test. OMG! The blood test yang aku skip sebab aku rasa mcm malas nk pegi. And aku kene lecture with Dr Nazri pasal not keeping my track in this progress. Sorry doc, bukan saja nk lengah-lengah tapi rasa mcm pg and buang duit mcm tu je tapi kitorg tk clear pasal progress kitorg ni mcm mana. I think the doc can read my mind. He reads this very well.

So dia pun cerita la apa dia akan buat dekat aku ni. And terangkan satu persatu benda yang dia nk buat dekat aku smpai la aku paham apa progress aku skrg ni. Why I have to come for my another blood test, What comes after the blood test, what drugs should I take after the test, how long should I take the drugs, what comes after the drugs… long explanations but worth to listen.

Ok la aku share dengan korang apa yang doctor tu cerita :
- Di sebabkan aku belom period so Dr ckp that aku tk bole period tanpa ubat. As dia pun dah tengok track period aku yang mcm malu-malu kucing tu.
- So skrg ni dia kasi aku ubat keringkan susu – which untuk tindak balas dengan hormone prolactin aku tu
- After a week with that drugs (the appoiment was 21 dec) – aku kene datang for my blood test – untuk tengok hormone prolactin tu bertindak balas tak dengan ubat tu. If ada penurunan than its ok. We’ll be focusing on another hormone plak = testosterone
- Kalau ada penurunan aku kene makan ubat untuk kurgkan hormone testosterone plak untuk masalah PCOS aku and kene datang untuk monitor kesuburan aku. Tengok time bila telur aku akan matang – and the doctor akan bantu untuk keluarkan telur tu…
- Bila dah sure bila aku subur kitorg akan di recommend atau aku lg suka perkataan PAKSA wakakaka sebab time ni dah kira wajib – untuk bersama. woohoo time!
- Selepas itu monitor lg and monitor lagi Berjaya atau tidak.
- Kalau Berjaya itu rejeki dr Allah – harap2 berjaya la… kalau tk Berjaya jugak aku kene di Bantu oleh doctor untuk “di masukkan ke dalam badan aku” woo just imagine that…
- Kalau tk Berjaya jugak?? Well baru la kita focus kat CYST aku tu plak…

Long list, Nampak mcm simple tp susah jugak ni. Benda ni kene try and Error berkali-kali baru boleh berjaya. Suma ni kene selari dengan usaha, doa dan rezeki… Ok sekarang korg dh clear? And aku pun keluar dari bilik Dr dengan senyuman yang agak panjang. Baru la aku rasa mcm berbaloi kali ni. And hubby aku pun rasa puas ati sebab Nampak mcm kes kitorg ni mendapat layanan yang sepatut nya.

Oh lupa nk cerita, the test tk bermakna jugak kalau tk de test dr pihak lelaki. Untuk tidak membazirkan masa, my hubby’s test was on this 14th December. Kalau sebelum ni aku mcm tertanya-tny jugak bila nk buat hubby aku punyer. Padahal bleh je jalan sekali serentak. That's another check mark on my check list.

waiting for "the speciment" hhahahaha

next appointment date

So balik tu aku di beri ubat keringkan susu yang berharga RM40 sebijik.. mak aii mahal nyer. Makan ½ bijik sehari selama 6 hari sebab dia kasi 3 bijik je. So korg kira je la untuk ubat je aku kene bayo baper hengget huuhuhuuhh $$$$$$$ - kaching! I’ll keep u updated after 6 hari aku makan ubat tu… Tonight is my day 1.

Ubat yang mahal tu... Ubat nyer kecik je. Nampak tak ade 2 1/2 bijik lg nk abis kn

No comments:

Post a Comment